Uudised

Noorte ettevõtlusõppes on päris hea jalgratas juba leiutatud, aga paneks talle mootori peale!

18 February 2021

Igal aastal tekib juurde mõni tore noortele suunatud ettevõtlusvõistlus või -programm. Üha enamad ettevõtted loovad enda projekte ja võistlusi noorte ettevõtluse arendamiseks. Miks on siis siiani paljude poolt oluliseks peetav ettevõtlus- ja majandusõpe koolides üksnes valikaine ning miks head ettevõtted üha uuesti jalgratast leiutavad? 

Junior Achievement Eesti (JA Eesti) on peagi juba kolmkümmend aastat tegelenud koolidele majandus- ja ettevõtlusõppe programmide loomisega, õpetajate koolitamisega ning õpilasfirmade ergutamisega. Selle aja jooksul on paljud õpetajad saanud osavateks juhendajateks, oleme ekspertide ja praktikutega koostöös loonud hulgaliselt materjale, õpikuid ja muid õppevahendeid. Loodud on üle 4600 õpilasfirma. 

Esimestel aastatel tegelesid noorte ettevõtted peamiselt lihtsate asjadega – koolis peeti kohvikut, müüdi morssi, komme jne. Ligi kolmkümmend aastat hiljem on meie noorte ettevõtted noppinud mitmel korral Euroopa parima õpilasfirma tiitli, tooted ja teenused võistlevad kvaliteedilt suurte ettevõtetega, õpilased leiutavad ise täiesti uusi tooteid ning nii mõnigi ettevõte on edasi arenenud päris ettevõtteks. Rääkimata nendest paljudest õpilastest, kes tänu varasele kogemusele on kiiresti lennanud ettevõtluse taevasse. 

Lühikese sõiduga jalgrattad

Aastate jooksul on õppeprogramm olnud pidevas muutumises ning koos ajaga arenenud. Seda paljuski tänu väljast tulnud toetustele. Alati võiks rohkem vahendeid olla, seda enam, et õpilasfirmade arv aastas küündib juba 450ni. Mõtteid, mida arendada on palju: kutsekoolides on tohutu kasvuperspektiiv, sest olgem ausad – paljude erialade lõpetajatest saavadki iseendale tööandjad või väikeettevõtjad, miks mitte lisaks eriala omandamisele ka ettevõtlust kooli aja harjutada. Samuti on suur kasv põhikooliastmes. Mida varem ettevõtlusega alustada, seda parem! Just nooremas eas kujuneb lihtsamini ettevõtlik eluhoiak ja positiivne suhtumine ettevõtlusesse.

Õnneks on tulnud juurde ettevõtteid, kes soovivad noorte ettevõtlikkusse ning tööoskustesse panustada, tekkinud on mitmeid uusi algatusi. Tore! Tulebki selliseid projekte teha ja on positiivne, kui noortele pakutakse erinevaid võimalusi. Samas tuleks ka mõista, et õpilasfirma programm on kompleksne koolitussüsteem ja terve aasta kestev õppekava erinevate etappidega. Kusjuures toote idee on kogu asja juures vaid väike osa. Ehk erinevad projektid näiteks ideede genereerimiseks on lahedad, kuid kokkuvõttes jääb nende jalgrataste sõit lühikeseks.

Õpilasfirmal on märksa suurem mõju, kui ühel ettevõtluslaagril, kus mõeldakse välja toote prototüüp. Uuringud näitavad, et läbi kooliaasta panustamine arendab oluliselt noorte sotsiaalseid ja tööoskusi: nad muutuvad sihikindlamaks, usuvad endasse rohkem, on valmis pingutama ka siis, kui põrkavad kokku raskustega, oskavad paremini aega planeerida ja meeskonnas töötada. Ja mis kõige tähtsam – kasvab nende valmidus hakata tulevikus ettevõtjaks.

Õpilasfirmad riigilt toetust ei saa

Ka praeguse koroona valguses on õpilasfirmade tegijad saanud mitmeid olulisi õppetunde, sest sarnaselt päris ettevõtlusega lõi viirus ka õpilasfirmasid. Kui tavapäraselt on noorte jaoks olnud peamiseks müügiareeniks laadad, siis alates möödunud kevadest ei ole neid praktiliselt olnud võimalik korraldada. Ära on jäänud oluline otsese kliendisuhtluse, väljapaneku ja müügiga seotud kogemus. 

Riik õpilasfirmade käibe vähenemist loomulikult ei kompenseeri ning on tulnud leida muid lahendusi. E-poed ja müük sotsiaalmeedias läksid kiiresti käima ning nädalapäevad tagasi korraldasime ka traditsioonilise üle-eestilise õpilasfirmade laada, seekord mittetraditsiooniliselt täiesti veebi vahendusel. Osales ligi 240 õpilasfirmat! Terve päeva jooksul toimus laadast otseülekanne, kus tutvustati õpilasfirmasid, nende tooteid, stuudios rääkisid vilistlased ja eksperdid oma lugusid nii õpilasfirmast kui praegusest tegevusest. Õigele  laadale kohaselt said huvilised videokõnede vahendusel põigata õpilaste müügiboksidesse. Noortele oli see oluline kogemus, et  lihvida oma müügi- ja suhtlemisoskusi vähemalt e-kanalites. 

Sellised laadad, peamiselt muidugi nendeks valmistumine, annavad asjaosalistele aimu, kui oluline on ettevõtlus- ja majandusalane ettevalmistus eelseisvaks eluks. Ettevõtete loodavate ettevõtlust innustavate projektide hulk näitab, et sama mõistavad ka paljud toetajad. 

Kuigi ilmselgelt peavad paljud ettevõtlusteadmisi ja -kogemust vägagi oluliseks, siis on siiani Eesti koolides vastav õpe vaid valikaine staatuses ja sedagi vaid õppeasutustes, kus koolijuht või piisav hulk lapsevanemaid on seda tähtsaks pidanud. Õnneks on nende koolide arv siiski kasvutrendis ja enam kui pooltes koolides on võimalik ettevõtlust mingis kooliastmes õppida.

Ettevõtlusmeelne uus valitsus teeb asja ära? 

Uus valitsus on ideede poolest ettevõtluse toetajad. Ehk oleks nüüd aeg viia ettevõtlus- ja majandusõpe koolide õppekavadesse konkreetsemalt sisse ka põhikooli astmes? Kas oleks ehk aeg, et kõik koolilõpetajad astuksid ellu teadmistega, kuidas täpselt makse arvutada, kliendisuhtlust pidada, toodet arendada, ennast müüa, argumenteerida jne? 

Õpilasfirma programmi suur eelis on see, et ta hõlmab endas paljusid elulisi teemasid korraga ja aitab erinevaid aineid ning teadmisi siduda reaalse eluga, millega neil noortel tuleb peagi vastamisi seista. 

Koroona valguses on paljud ettevõtted pidanud leidma endale uue tee. Samamoodi ka õpilasfirmad. Mida parem on olnud mõlema ettevalmistus, seda paremini tullakse ka kriisist välja. Seega toetagem lisaks täiskasvanute ettevõtetele ka õpilasfirmasid, et neil ikka ind ei raugeks. Ja õpilasfirmade e-pood aadressil opilasfirma.ee ootab jätkuvalt kliente! 

 

Täispikk lugu on avaldatud ka Postimehe veergudel.

We updated our privacy policy which has been specifically adjusted to reflect the new GDPR regulation Learn more.

I accept cookies from this site